Summa sidvisningar

26 maj 2011

Gräsänka

Idag är jag "Gräsänka". Erik är påväg ner mot Jönköpingshållet med jobbet. Dom ska härja runt på Elmia.
Han åkte någon gång innan 6 och kommer antagligen hem vid 10 tiden ungefär. Förhoppningsvis så ligger Lucas och jag och sover då, men gissar på att verkligheten ser annorlunda ut.
Jag kollade upp vad gräsänka betydde, haha

Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.
Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.
Det finns även skämtsamma motsvarigheter som exempelvis golfänka/änkling, det vill säga att vara ensam på grund av att ens respektive är iväg och spelar golf.

Haha, tyckte jag var skitkul. Dock är ju min humor ganska låg. Speciellt idag.

Joanna och Cassandra ska komma och hälsa på mig idag som tur är så jag inte dör av tristess.
 Vi ska käka våfflor och fixa Joannas naglar :)
Hoppas barnen sköter sig så vi verkligen får något gjort.

Annars så har jag städat liiite idag och snart är det väll dags att byta om från kräkskläder. Hehe, det är så härligt med kräksbarn.

Dumma Erik har inte svarat på mitt fina mms som jag skickade till honom på Lucas, bäst för honom att han har med något roligt hem!
Nu ska jag byta om!
ADJÖ

2 kommentarer:

  1. jag hade jätte trevligt idag. :) tack för att vi fick komma :D

    SvaraRadera
  2. Tack själv att du kom och höll mig sällskap :)

    SvaraRadera